بصیرت

آخرین نظرات

۱۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

آیت الله شبیری زنجانی ومقام معظم رهبری

آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله شبیری خیلی با هم صمیمی هستند. آیت‌الله شبیری معتقدند که تضعیف این نظام و تضعیف رهبری جایز نیست. این اعتقاد ایشان هست اما همان‌طور که آیت‌الله گلپایگانی اگر مطلبی داشتند محرمانه به امام(ره) نامه می‌نوشتند، اخوی هم همین‌طور، گاهی خصوصی مطالب را برای ایشان می‌نویسند. یک‌بار سر مسأله‌ای با اخوی صحبت می‌کردم، اخوی قریب به این مضمون گفتند که ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) خیلی بزرگواری دارند و عدالت ایشان بسیار مناسب است.

  • امیر چینی شیرازی


معرفی جبهه‌های درگیر به افراد توسط عمار یاسر در جنگ صفین

معرفی جبهه‌های درگیر به افراد توسط عمار یاسر در جنگ صفین

در جنگ صفین، امیر المؤمنین در مقابل کفار که قرار نداشت؛ جبهه‌ى مقابل امیر المؤمنین جبهه‌اى بودند که نماز هم مى‌خواندند، قرآن هم مى‌خواندند، ظواهر در آن‌ها محفوظ بود؛ خیلى سخت بود. کى باید اینجا روشنگرى کند و حقائق را به مردم نشان دهد؟ بعضى‌ها حقیقتاً متزلزل مى‌شدند. تاریخ جنگ صفین را که انسان مى‌خواند، دلش مى‌لرزد. در این صف عظیمى که امیر المؤمنین به عنوان لشکریان راه انداخته بود و تا آن منطقه‌ى حساس- در شامات- در مقابل معاویه قرار گرفته بود، تزلزل اتفاق مى‌افتاد؛ بارها این اتفاق افتاد؛ چند ماه هم قضایا طول کشید. یک‌وقت خبر مى‌آوردند که در فلان جبهه، یک نفرى شبهه اى برایش پیدا شده است؛ شروع کرده است به اینکه آقا ما چرا داریم مى‌جنگیم؟ چه فایده دارد؟ چه، چه. اینجا اصحاب امیر المؤمنین- یعنى در واقع اصحاب خاص و خالصى که از اول اسلام با امیر المؤمنین همراه بودند و از امیر المؤمنین جدا نشدند- جلو مى‌افتادند؛ از جمله جناب عمار یاسر (سلام‌الله‌علیه علیه) که مهم‌ترین کار را ایشان مى‌کرد. یکى از دفعات عمار یاسر- ظاهراً عمار بود- استدلال کرد. ببینید چه استدلالهائى است که انسان مى‌تواند همیشه این‌ها را به عنوان استدلالهاى زنده در دست داشته باشد. ایشان دید یک عده‌اى دچار شبهه شده‌اند؛ خودش را رساند آنجا، سخنرانى کرد. یکى از حرفهاى او در این سخنرانى این بود که گفت: این پرچمى که شما در جبهه‌ى مقابل مى‌بینید، این پرچم را من در روز احد و بدر در مقابل رسول خدا دیدم- پرچم بنى امیه- زیر این پرچم، همان کسانى آن روز ایستاده بودند که امروز هم ایستاده‌اند؛ معاویه و عمرو عاص. در جنگ احد، هم معاویه، هم عمرو عاص و دیگر سران بنى امیه در مقابل پیغمبر قرار داشتند؛ پرچم هم پرچم بنى امیه بود. گفت: این‌هائى که شما مى‌بینید در زیر این پرچم، آن طرف ایستاده‌اند، همین‌ها زیر همین پرچم در مقابل پیغمبر ایستاده بودند و من این را به چشم خودم دیدم. این طرفى که امیر المؤمنین هست، همین پرچمى که امروز امیر المؤمنین دارد- یعنى پرچم بنى هاشم- آن روز هم در جنگ بدر و احد بود و همین کسانى که امروز زیرش ایستاده‌اند، یعنى على بن ابى طالب و یارانش، آن روز هم زیر همین پرچم ایستاده بودند. از این علامت بهتر؟ ببینید چه علامت خوبى است. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدم‌ها همان آدم‌هایند، در یک جبهه. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدم‌ها همان آدم‌هایند در جبهه‌ى دیگر، در جبهه‌ى مقابل. فرقش این است که آن روز آن‌ها ادعا مى‌کردند و معترف بودند و افتخار مى‌کردند که کافرند، امروز همانها زیر آن پرچم ادعا مى‌کنند که مسلمند و طرف‌دار قرآن و پیغمبرند؛ اما آدم‌ها همان آدم‌هایند، پرچم هم همان پرچم است. خوب، این‌ها بصیرت است. این‌قدر که ما عرض مى‌کنیم بصیرت بصیرت، یعنى این.

۱۳۸۸/۱۰/۱۹

  • امیر چینی شیرازی

بصیرت از منظر رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری(دامت برکاته):"اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمی­توانید برای جامعه اسلامی­تان مفید واقع شوید.

  • امیر چینی شیرازی

نظر حضرت آیت الله جوادی آملی در رابطه با مقام معظم رهبری

هر کس به مقام معظم رهبری غیر از امام بگوید جفا کرده است.

  • امیر چینی شیرازی


ولایت فقیه  در رهبری جامعه اسلامی و اداره امور اجتماعی ملت اسلامی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقه دوازده امامی است که ریشه در اصل امامت دارد.


  • امیر چینی شیرازی


 

ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شان و مقام غیرعادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر برد.


  • امیر چینی شیرازی

 

معتقدیم اداره شئون جامعه اسلامی باید از سوی خداوند باشد که خالق همه انسانهاست اجازه داده شود. (هرچند پذیرش مردم وسیله پیشرفت این هدف است.) و نیز معتقدیم که ولی فقیه نماینده امام عصر (علیه السلام) در زمان غیبت است.

  • امیر چینی شیرازی

 

نظر علامه حلی درباره ولایت فقیه

 اجراى حدود(احکام جزایى) در عصر حضور، مخصوص امام معصوم علیه‌السلام یا کسى است‏که امام معصوم علیه‌السلام به او اذن داده باشد، و در عصر غیبت‏با  "فقهاى شیعه"  است، و بر عهده فقها است که در صورت امن از گزندظالمان، بین مردم حکم و قضاوت کنند، و زکات‏ها و خمس‏ها رابگیرند و به مصرف برسانند.

 

  • امیر چینی شیرازی


نظر حضرت آیت الله جوادی آملی در رابطه با ولایت فقیه

حکومتی که براساس ولایت باشد ، فقیه جامع الشرایط نائب امام عصر (علیه السلام) است.
 

  • امیر چینی شیرازی

کناره‌گیری عده ای از اصحاب امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین


کناره‌گیری عده ای از اصحاب امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین


بعضى‌‌ها در فضاى فتنه، این جمله‌‌ى «کن فى الفتنة کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتى فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود.
در جنگ صفین ما از آن طرف عمار را داریم که جناب عمار یاسر دائم - آثار صفین را نگاه کنید - مشغول سخنرانى است؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروه‌‌هاى مختلف؛ چون آنجا واقعاً فتنه بود دیگر؛ دو گروه مسلمان در مقابل هم قرار گرفتند؛ فتنه‌‌ى عظیمى بود؛ یک عده‌‌اى مشتبه بودند. عمار دائم مشغول روشنگرى بود؛ این طرف میرفت، آن طرف میرفت، براى گروه‌‌هاى مختلف سخنرانى میکرد - که اینها ضبط شده و همه در تاریخ هست - از آن طرف هم آن عده‌‌اى که «نفر من اصحاب عبد اللَّه بن مسعود ...» هستند، در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند: «یا امیرالمؤمنین - یعنى قبول هم داشتند که امیرالمؤمنین است - انّا قد شککنا فى هذا القتال»؛ما شک کردیم. ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم! خوب، این کنار کشیدن، خودش همان ضرعى است که یُحلب؛ همان ظهرى است که یُرکب! گاهى سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستى روشنگرى کنند؛ همه بایستى بصیرت داشته باشند.۱۳۸۸/۰۷/۰۲

  • امیر چینی شیرازی

بصیرت‌افزایی
هم در دنیا معضلات زیادى وجود دارد، هم اثر گذارى جمهورى اسلامى در معادلات منطقه بلکه گاهى در معادلات جهانى بیش از همیشه است؛ بنابراین همه‌ى ارکان نظام از جمله این مجلس، باید نگاه مبتکرانه و اساسى به مسائل داشته باشند؛ هم به حیث وظیفه‌ى شخصى و ذاتى علما - که علما هادیان امتند و وظایفى دارند و مردم را باید روشن کنند؛ در نظام اسلامى وظیفه‌ى علما فقط گفتنِ مسئله‌ى نماز و روزه نیست، مردم را بیدار میکنند، هوشیار میکنند، حقایق را به مردم میگویند، بصیرت‌افزایى میکنند - هم به حیث اعتبار این مجلس که یک نهاد حکومتى است، وظایفى بر عهده است.۱۳۹۲/۱۲/۱۵

  • امیر چینی شیرازی

ایستادگی امام حسین(ع)؛ عامل جلوگیری از انحراف و حفظ اسلام

ایستادگی امام حسین(ع)؛ عامل جلوگیری از انحراف و حفظ اسلام
تمام راه‌هائى که میشود فرزند پیغمبر از آن راه‌ها استفاده کند براى حفظ میراث عظیم اسلام ـ که میراث جد او و پدر او و پیروان راستین آنهاست ـ در زندگى سیدالشهداء محسوس است؛ از تبیین و انذار، از تحرک تبلیغاتى، از بیدار کردن و حساس کردن وجدانهاى عناصر خاص ـ همین خواص که ما تعبیر میکنیم ـ در آن خطبه‌ى منا، اینها همه در طول زندگى سیدالشهداء است. بعد هم ایستادگى در مقابل یک انحراف بزرگ با قصد مجاهدت با جان؛ نه این‌که امام حسین از سرنوشت این حرکت بى‌اطلاع بود؛ نه، اینها امام بودند. مسئله‌ى معرفت امام و علم امام و آگاهى وسیع امام بالاتر از این حرفهائى است که ماها در ذهنمان میگنجد؛ بلکه به معناى...

  • امیر چینی شیرازی


بصیرت


امّت اسلامی امروز بیش از هر چیز به انسانهایی نیاز دارد که اندیشه و عمل را در کنار ایمان و صفا و اخلاص، و مقاومت در برابر دشمنان کینه‌ورز را در کنار خودسازی معنوی و روحی، فراهم سازند. این یگانه راه نجات جامعه‌ی بزرگ مسلمانان از گرفتاری‌هایی است که یا آشکارا به دست دشمن و یا با سستیِ عزم و ایمان و بصیرت، از زمانهای دور در آنها فروافتاده است.
بی‌شک دوران کنونی، دوران بیداری و هویّت‌یابی مسلمانان است؛ این حقیقت را از خلال چالشهایی که کشورهای مسلمان با آن روبه‌رو شده‌اند نیز بروشنی میتوان دریافت. درست در همین شرایط است که عزم و اراده‌ی متّکی به ایمان و توکّل و بصیرت و تدبیر، میتواند ملّتهای مسلمان را در این چالشها به پیروزی و سرافرازی برساند و عزّت و کرامت را در سرنوشت آنان رقم زند
.۱۳۹۲/۰۷/۲۲


پیام به کنگره عظیم حج

  • امیر چینی شیرازی



بصیرت, اقتدار ملی

دستگاه‌هاى استکبارى اعم از آمریکا و دیگران، ۳۵ سال است علیه نظام جمهورى اسلامى و ملّت ایران، آنچه از دستشان بر آمده است، انجام داده‌اند؛ على‌رغم آنها ملّت ایران و نظام جمهورى اسلامى روزبه‌روز قوى‌تر، ریشه‌دارتر، مقتدرتر و داراى نفوذِ بیشتر شده است و ان‌شاءالله این استحکام، این استقرار، این قوّت بیشتر خواهد شد. در دنیاى اسلام هم انسان میبیند که امروز آگاهى نسلها، آگاهى جوانها نسبت به اسلام و آینده‌ى اسلام بیش از گذشته است و در بعضى جاها بمراتب بیش از گذشته است؛ البتّه دشمن تلاشهایى میکند، امّا ما با دقّت و بصیرت که نگاه کنیم، خواهیم دید این موج حرکت اسلامى ان‌شاءالله رو به پیش است.۱۳۹۲/۱۰/۲۹

 

  • امیر چینی شیرازی