بصیرت

آخرین نظرات
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۳۹ ب.ظ

بصیرت از منظر رهبر معظم انقلاب

بصیرت از منظر رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری(دامت برکاته):"اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمی­توانید برای جامعه اسلامی­تان مفید واقع شوید.


 

 بصیرت از منظر رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب، در بسیاری از بیانات سال های اخیرشان با اشاره به بحث بصیرت، به تبیین شاخصه های بصیرت، آفات بی بصیرتی، اهمیت و فواید بصیرت، الگوهای بصیرت، مواقف و بزنگاه های مهم بصیرت و... پرداخته اند.

دلیل این تاکید معظم له را، باید در پیچیده شدن توطئه ها و نقشه های دشمنان انقلاب اسلامی در سال های اخیر و به تعبیر دیگر همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان "جنگ نرم" مطرح کرده اند، ذکر کرد. زیرا در جنگ نرم، طراحی دشمن به قدری پیچیده خواهد بود که بعضا خواص هم درتشخیص دقیق حق و باطل، دچار گمراهی و اشتباه می شوند و در همین مقاطع حساس است که نیاز به بصیرت خود را نشان می دهد.

پژوهشگر اداره کل آموزش و پژوهش با توجه به اهمیت این بحث، در تحقیقی بیانات رهبر معظم انقلاب را از ابتدای رهبری تاکنون در زمینه بصیرت، استخراج،‌ محوریابی و در جدولی شماتیک، ارائه کرده است. رهبر معظم انقلاب در مورد لزوم برخورداری علما از بصیرت و علم به زمان می فرمایند: "اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمی­توانید برای جامعه اسلامی­تان مفید واقع شوید.

بصیرت و علم به زمان برای یک عالم در هر حدی لازم است و بی آگاهی علما به حقایق جریانات جهان در طول تاریخ تشیع به ویژه در دویست سال اخیر، مشکلات بزرگی را به وجود آورده و ضربه سنگینی را از این ناحیه وارد کرده است. " ایشان داشتن بصیرت کامل نسبت به دشمن را تنها راه نجات کشورهای اسلامی از زورگویی، اشغال و سلطه­گری استکبار جهانی بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) می دانند و تاکید می کنند: ملت­های مسلمان باید ترفندها و خدعه­های استکبار را درک کنند.

رهبر معظم انقلاب در اهمیت بصیرت در زندگی روزمره مردم نیز می فرمایند: " در زندگىِ پیچیده‌ اجتماعىِ امروز، بدون بصیرت نمی­شود حرکت کرد. جوان ها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانى، متعهدان موجود در جامعه ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهى و حوزوى، باید به مسئله بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌هاى جلوگیرى از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرت­ها لازم است. وقتى بصیرت بود، آن وقت شما می­دانید با کی طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمی­دارید."

پژوهشگر با بررسی سخنان معظم له در طی این سال ها ویژگی­های بصیرت را معیار تمایز خواص از عوام، ابزار شناخت هدف و منحرف نشدن از راه و به مثابه قطب نما بیان می کند و پیامبراسلام (ص)، امام علی(ع )، امام حسین(ع) و امام خمینی (ره) را از مهمترین الگوهای بصیرت در نگاه رهبر انقلاب معرفی می کند.

  • امیر چینی شیرازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی